ΚΟΠΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗΣ ΠΙΤΑΣ 28-01-2012

Οι Σύλλογοι Ξενοδόχων Ζακυνθίων, Λαγανά, Αρκαδίων και Αλυκών διοργάνωσαν την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας, το Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2012, στο ξενοδοχείο Palatino.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ζακύνθου ο οποίος ευλόγησε και την πίτα, ο Βουλευτής Ζακύνθου, κ. Δημήτρης Βαρβαρίγος, ο Δήμαρχος Ζακύνθου, κ. Στυλιανός Μποζίκης, ο Αντιδήμαρχος, κ. Παναγιώτης Κολύρης, ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας, κ. Τσιριγώτης, Διοικητές Αστυνομικών Τμημάτων, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου, κ. Δημήτρης Γαργαλέας, πολλοί ξενοδόχοι, τουριστικοί φορείς και εκπρόσωποι των παραγωγικών τάξεων.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι ξενοδόχοι έκαναν ανασκόπηση της προηγούμενης τουριστικής περιόδου και είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις για τα προβλήματα του τουρισμού και προβλέψεις για το 2012.

Η πρόεδρος του Συλλόγου, κ. Χριστίνα Τετράδη ανέπτυξε τα παρακάτω θέματα:

1. ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ 2012

Απαισιοδοξία και αβεβαιότητα είναι τα πρώτα μηνύματα για την πορεία του τουρισμού την τρέχουσα χρονιά, όπως μεταφέρουν τουριστικοί φορείς με βάση την παρουσία τους στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις της Ουτρέχτης και της Βιέννης.

Η διατήρηση των κεκτημένων του 2011 αποτελεί το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει ο ελληνικός τουρισμός φέτος, προκειμένου να αποτελέσει την ατμομηχανή που θα βγάλει τη χώρα από το αδιέξοδο. Ωστόσο, αυτή την περίοδο βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής ύφεσης, καθώς μπορεί ο Ιανουάριος παραδοσιακά να χαρακτηρίζεται από έντονη κινητικότητα στις προκρατήσεις των πακέτων, ωστόσο, προς το παρόν, η στασιμότητα φέρνει ανησυχία στους τουριστικούς φορείς της χώρας.

Το 2012 θα είναι μια δύσκολη χρονιά. Προς το παρόν, τηρούμε στάση αναμονής και ερχόμαστε αντιμέτωποι με το «πάγωμα» των κρατήσεων.

Συγκεκριμένα, αυτή την περίοδο οι κρατήσεις παρουσιάζουν πτώση 20% τουλάχιστον σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές, γεγονός που δημιουργεί νέα δεδομένα στον προγραμματισμό των επαγγελματιών για την νέα τουριστική χρονιά.

Βασικό συμπέρασμα είναι ότι η εξέλιξη των τουριστικών κρατήσεων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις εξελίξεις για το PSI, τόσο οι πελάτες, όσο και οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες δεν προχωρούν σε κινήσεις φοβούμενο το ενδεχόμενο χρεοκοπίας της Ελλάδας. Κανείς τουρίστας δεν θέλει να έρθει σε μια χώρα που έχει χρεοκοπήσει.

Μέχρι να σταθεροποιηθεί ως ένα βαθμό η κατάσταση στην οικονομία, το τοπίο στην τουριστική βιομηχανία παραμένει θολό.

Επίσης, η εξέλιξη των προκρατήσεων, αλλά και η πορεία της τουριστικής κίνησης εξαρτώνται και από τις χώρες της Βορείου Αφρικής, που σταδιακά ανακάμπτουν, μπαίνοντας δυναμικά και πάλι στο παιχνίδι, αλλά και στους ισχυρούς ανταγωνιστές μας που ολοένα κερδίζουν έδαφος στην λεκάνη της Μεσογείου.

Από την πλευρά τους οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες, οι οποίοι γνωρίζουν ότι η Ελλάδα παραμένει δημοφιλής τουριστικός προορισμός, επενδύουν στο κλίμα αβεβαιότητας για να διεκδικήσουν ακόμα φθηνότερα πακέτα.

Συγκεκριμένα, οι ξενοδόχοι της χώρας αναμένεται να υποστούν μεγάλες πιέσεις,  καθώς αναγκαστικά θα βασιστούν στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, γεγονός που δημιουργεί νέα δεδομένα στον προγραμματισμό των επαγγελματιών για τη νέα τουριστική χρονιά.

 

2. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Είναι καιρός πλέον να επανεξετάσουμε τη στρατηγική μας. Δεν μπορούμε να ανταγωνισθούμε με όρους και κόστος ευρωζώνης τις χώρες – προορισμούς χαμηλού κόστους. Το μοντέλο ανάπτυξης και λειτουργίας που μας στήριξε για δεκαετίες, κουράστηκε, έπιασε ταβάνι εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια, οι ποιοτικοί δείκτες και αριθμοί μας έχουν μείνει καθηλωμένοι. Η εξειδίκευση και ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος μας, η προσήλωση σε μια μακροχρόνια στρατηγική προβολής και διάθεσης του, η εξεύρεση στοιχειωδών κονδυλίων για την προβολή, αποτελούν προϋποθέσεις για αλλαγή πλεύσης και ανάκαμψης για τον ελληνικό τουρισμό.

Για χρόνια σε όλες τις έρευνες ικανοποίησης των τουριστών που μας επισκέπτονται από το εξωτερικό, καταγράφεται υψηλός βαθμός ικανοποίησης για τις ιδιωτικές εγκαταστάσεις και υπηρεσίες και χαμηλός για θέματα καθαριότητας δημόσιων χώρων, ρύπανσης του περιβάλλοντος, υποδομών, κλπ. Πρέπει σταδιακά αυτή η υστέρηση να απαλειφθεί και φυσικά χρειάζεται η φροντίδα του κράτους γι’ αυτό, αλλά όχι μόνο.

Το ίδιο φυσικά ισχύει για τη φήμη μας σαν χώρα και προορισμός. Μια καμπάνια προώθησης της Ελλάδας στους υποψήφιους τουρίστες στο εξωτερικό είναι απαραίτητη, αλλά αν συνεχίσουμε παράλληλα να τους τροφοδοτούμε με εικόνες βίας και εγκληματικότητας, δεν πρόκειται αυτή να βοηθήσει όσο ευρηματική και σωστά στοχευμένη και αν είναι.

Σύμφωνα, επίσης, με πρόσφατη μελέτη της McKinsey, μέχρι το 2021

  • η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του τουρισμού (άμεση και έμμεση συνεισφορά) μπορεί να αυξηθεί κατά 18 δις ευρώ και να φτάσει τα 50 δις ευρώ,
  • δημιουργώντας παράλληλα 220.000 νέες θέσεις εργασίας.
  • Αυτό αντιστοιχεί στο 36% της εκτιμώμενης συνολικής ανάπτυξης της χώρας και
  • στο 44% του αριθμού των νέων θέσεων εργασίας για την επόμενη δεκαετία.

 

Οι τουριστικοί φορείς ζητούν:

  • 1. Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ
    • στο συνολικό τουριστικό πακέτο από 01-01-2012 στο 6,5% και παράλληλα,
    • επαναφορά του συντελεστή ΦΠΑ της εστίασης από 01-01-2012 στο 13%.(Η Ελλάδα με εξαίρεση τη διαμονή, έχει τον υψηλότερο ΦΠΑ από όλες τις χώρες.)
  • 2. Μείωση του τέλους εκσυγχρονισμού & ανάπτυξης αεροδρομίων κατά 50%,
  • 3. Στρατηγικό σχεδιασμό ενίσχυσης των αερομεταφορών και λειτουργία των αεροδρομίων της χώρας με ιδιωτικό management.
  • 4. Στρατηγικό σχεδιασμό προβολής για τη δημιουργία σύγχρονης εικόνας της χώρας και των τουριστικών προορισμών της, καθώς και της αποτελεσματικής προώθησης της.
  • 5. Επιτάχυνση χορήγησης Visa Schengen εντός 48 ωρών από όλα τα προξενεία της χώρας και η αύξηση χορηγήσεων βίζας πολλαπλών εισόδων και στις νέες αγορές, όπως π.χ. Τουρκία, Ουκρανία, Κίνα, Ινδία.
  • 6. Η πλήρης άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, καθώς και νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμανιών και μαρίνων της χώρας ως ανώνυμων εταιρειών.
  • 7. Πλήρης και άμεση απελευθέρωση των χερσαίων μεταφορών: ταξί, φορτηγά, ΚΤΕΛ, καθώς επίσης και της αγοράς των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων με οδηγό και των mini vans και αυτοκινήτων 4Χ4 για τα τουριστικά γραφεία.
  • 8. Τόνωση του επενδυτικού κλίματος στον τουρισμό, με την επανεξέταση του επενδυτικού νόμου και τη συνταγματική κατοχύρωση των επενδύσεων.
  • Στις προϋποθέσεις για επενδύσεις και ανάπτυξη περιλαμβάνεται το φορολογικό πλαίσιο το οποίο εξακολουθεί να είναι συγκεκριμένο και απρόβλεπτο, με αποτέλεσμα να λειτουργεί αποτρεπτικά σε κάθε προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων».
  • 9. Ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό
  • Είναι άμεσα συναρτώμενη με τον επενδυτικό νόμο. Είναι σαφές ότι ανεξάρτητα από το επίπεδο της υφιστάμενης γραφειοκρατίας, θα πρέπει να γνωρίζει κανείς σε ποιες περιοχές μπορεί να επενδύσει και τι είδους επένδυση μπορεί να κάνει.
  • 10. Θεωρούμε αναγκαία την ύπαρξη αυτόνομου υπουργείου Τουρισμού με διευρυμένες αρμοδιότητες και με τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια της πολιτικής ανεξάρτητα από τη συχνότητα εναλλαγής των προσώπων στην πολιτική ηγεσία. Έχουμε προτείνει επανειλημμένα τη δημιουργία θέσης γενικού γραμματέα πενταετούς θητείας.
  • 11. Η εκπαίδευση σε έναν τομέα παροχής υπηρεσιών όπως ο τουρισμός, παίζει ένα ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. η χώρα μας είναι η μοναδική η οποία δεν έχει πανεπιστημιακές σχολές τουρισμού και δεν έχει θέσει την τουριστική εκπαίδευση στις υψηλές προτεραιότητες της τουριστικής πολιτικής της.
  • 12. Άμεση αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης (υποδοχή, διαμονή και επαναπροώθηση).